lørdag den 3. august 2013

Jonathan 10 mdr. (29. Juli)

Her kommer lige et forsinket månedsindlæg med Jonathan. Vi har været en uge i sommerhus, så derfor har der været stille på bloggen. 

Siden sidste månedsindlæg synes jeg der er sket rigtig meget med Jonathans udvikling. 
Et par milepæle er sket mht. søvn og amning og egentlig også kost. Desuden kravler han på livet løs og rejser sig så småt op ad ting, bare det er ikke er for højt. F.eks. kan han rejse sig op, når han holder hænderne på mine lår (hvis jeg sidder på hug på gulvet), men kan ikke rejse sig op ad sofaen endnu.. han prøver dog en del og det skulle ikke undre mig, hvis det kommer lige pludseligt. 
Når han leger er det meget med enten bolde eller klodser. Han elsker at kaste bolde rundt i huset, når der skal leges en vild leg og elsker at putte klodser i en spand eller låget på spanden, når han sidder for sig selv og leger. Jeg elsker at iagtage ham, når han fordyber sig i en leg... Han bliver så hurtigt stor og dygtig (indsæt her mor-snøftelyd).



Vi har fra feriens start (3 uger siden nu) besluttet at han skal sove på eget værelse. Vi var begge klar over at det nok ville blive lidt af en kamp at få J til at sove på eget værelse, men når man tager beslutningen, må man holde fast, ellers bliver børnene (og sikkert også de voksne) forvirrede over HVOR de nu skal til at finde ro og sove. 
Kampen var der (og er der stadig bare i mindre grad), men vi holder fast og han har ikke sovet mellem os eller inde ved siden af os, siden vi startede. 
De første par dage bruge vi lang tid på putteritualet. Først startede jeg med at amme ham på hans eget værelse, derefter putte ham og nulle ham, for derefter at gå fra ham, mens han stadig er vågen. Han græd. Meget. Vi besluttede at køre efter samme metode, som vi gjorde med Hannibal. Lade ham græde (max 2 min.) for derefter at gå ind til ham igen, trøste ham i sengen eller på armen og derefter gå igen. Det virker halvt om halvt vil jeg sige. Han er en anden end Hannibal når det kommer til tryghed og er helt klart mere afhængig af at komme op og blive trøstet end at blive i sengen og blive trøstet. Omend synes jeg det er bedre han bliver trøstet i sengen, da han skal lære at finde ro og tryghed i sengen også :)
Med det sagt synes jeg faktisk han har klaret det rigtig godt. Han bliver nu hverken ammet om aftenen eller om natten og nogle dage ammer jeg heller ikke om dagen. Hverken han eller jeg er interesseret i det mere og det er bare DEJLIGT! Desuden vågner han knap så meget om natten mere. Nogle nætter er selvfølgelig bedre end andre. Når han så vågner, er det oftest fordi han skal have sutten, eller noget vand. Jeg tror også han sover godt, fordi han har fundet ud af, at rulle rundt og ligge på maven. Det hitter!
Forretsen, så har ammestoppet sat sine spor og jeg kan nu rigtig begynde at se alt mit hår vokse ud igen. Hvilket vil sige at jeg PT ligner lidt af en fugleunge med hår/dun stikkende ud alle vegne (på hovedet!!). 


Det er ikke for kønt, men jeg er dog glad for at håret kommer tilbage nu!!

Mht. mad, så er Jonathan altædende... ALTædende. Det skal helst komme fra min tallerken, før det hitter helt. Dog hitter det meste mad. Tror endnu ikke jeg har givet ham noget, som han ikke spiser. Sommetider spytter han det lige ud igen, men putter det så oftest i munden igen! Virkelig anderledes end hvad jeg er vant til med Hannibal som er INTETædende. 
Jonathan har også lige lært at ryste på hovedet når han mener nej. Det synes jeg er mega sejt og fedt! Især under maden ryster han ofte på hovedet, hvis han har fået nok. Desuden hitter grød knapt så meget mere. Det er mest ting han selv kan holde om, eller tygge i han gider. Det er dejligt, for det er et skridt en den rigtige retning. 

Søvn:
- Bliver puttet i egen seng til mors smukke (læs falske) toner af 'Solen er så rød mor'  mellem kl. 20-21.
- Vågner mellem 7-8 stykker.
- første lur ca. kl. 10-10.30 til ca. 12
- næste lur kl. 14-15 stykker. til ca. 16-16.30

Mad:
- morgenmad: Havregrød med smør og lidt kanelsukker
-middagsmad: rugbrød og banan 
-eftermiddagsmad: sommetider amning, men ellers frugt eller brød 
-aftensmad: hvad end vi nu får. I går fik vi f.eks. sushi og det fik Jonathan også. Det var et hit.
- aftensnack: Grød.



Her kommer også lige et par billeder af værelset vi (langt om længe) har fået sat i stand.







På tirsdag skal Jonathan starte i vuggestue og Hannibal i børnehave (what... børnehave... pyha, helt mærkeligt at skrive det ned her). De skal være det samme sted, så det skal nok blive godt for dem! 


Ingen kommentarer: